Het huishoudboekje......

Zoals iedereen wil ik het leuk hebben zonder financieel in de knel te komen.
Ik vind het leuk om in een gezellige woonkamer te zitten, om de kinderen in leuke kleding te steken of om gewoon eens op vakantie te gaan.



Nou moet ik eerlijk toegeven dat wij het niet slecht hebben, maar helaas beschikken we nog niet over een eindeloze geldstroom.;)
Dus moet ik creatief te werk gaan. Om geld te besparen hield ik kort een heus huishoudboekje bij. Het opschrijven van inkomsten en uitgaven werkt verlammend op het koopgedrag van sommige mensen. Bij ondergetekende niet, deze kwam er namelijk achter dat het allemaal wel meeviel. We stonden er best goed voor....
als je niet op vakantie wil of je niks groots moet vervangen, hahaha.
Na de verhuizing was het spaarpotje nagenoeg leeg en aangezien we er niks meer hebben ingestopt is het nu een gewoon potje.
Het spaarpotje was eens niet voor niets gevuld, maar na de verhuizing heb ik de regel mezelf voor een aankoop afvragen :'echt nodig, kan ik echt gebruiken of gewoon om te hebben' niet meer opgepakt. Het moment van herintroductie is nu dus aangebroken.
Goed het ouderwetse huishoudboekje bleek dus niets voor mij, maar als we dit jaar nog op vakantie willen of simpelweg een spaarpotje voor onvoorziene uitgaven willen hebben zal er toch echt wat moeten gebeuren.
Het digitale huishoudboekje dan maar. Na het raadplegen van de consumentenbond op deze webpagina. Ging ik voor het boekje van AFAS.
Heel compleet en nog gratis ook!

Maar je moet er natuurlijk ook zelf wat aan doen want aan alleen inzicht heb je ook niks. Dus maak ik een inventarisatie van 'alles' wat ik heb en wat ik nog nodig heb.
Zo kom ik ook niet in de verleiding lukraak meer van alles mee te nemen.

Ik maak bijv. een lijst met de gerechten die ik deze week ga klaarmaken, en houd daarbij rekening met de aanbiedingen van de week.
Als er geen vlees in de aanbieding is dat wij lekker vinden loop ik langs de islamitische slagerij bij ons in het dorp. Lekker en voordelig.
De Xenos heeft ook altijd leuke aanbiedingen op het gebied van voedsel.
Lekkere koekjes, Knorr wereldgerechten of die pakken van Bertolli bijvoorbeeld.
Bij de Xenos kosten ze vaak een fractie van wat je in de supermarkt betaalt en daar doe ik het wel voor hoor.

Voor de kinderen bezoek ik regelmatig outletstore's. Het kost je dan evenveel als een tripje H&M maar je scoort wat anders dan de hele kudde in de klas.
Koop ook de basics aan het einde van een seizoen dan heb je mega sale's.

Zo kan ik nog wel even doorgaan en dat zal ik op een ander tijdstip ook zeker doen. Don't worry, maarre... het huishoudboekje.
Ik ben er net mee begonnen en zal jullie op de hoogte houden van mijn ervaring met het AFAS boekje.

Ik heb er zin in, haha, keep you posted !!

xoxo Sem.

Reacties

Populaire posts