Groente tapenade

Mijn kids houden niet zo van aardappelen zonder sausje.
Maar om nou altijd met de pot mayonaise of ketchup op tafel te dineren
is ook zoiets.

Zoals ik al verteld heb is mijn staafmixer al heel lang een van mijn betere vrienden.
Al sinds de oudste oud genoeg was voor haar fruithapje, pureer ik al allerlei moesjes en soepjes in elkaar.

In een happy food editie van de Happinez kwam ik wat recepten voor heerlijke groente tapenades tegen.
Je kan het als dip gebruiken maar ook heel goed door de aardappelpuree mengen of gewoon over je vlees/ groente smeren en in de oven bereiden.

Het is gezond en lekker, terwijl er " geen mayonaise aan te pas komt ".

Niet alleen zijn mijn kinderen er gek op, maar als ik een feestje geef maak ik er regelmatig een paar klaar en iedereen vind ze lekker.
Zo blijf ik binnen mijn budget en ziet het er erg 'posh' uit!

Weer eens wat anders dan de bakjes salade van Albert Heijn, Lidl of Aldi....



Romige doperwten puree

- 300 gr doperwten ( blik, pot, diepvries of vers)
- 1 teen knoflook
- handje grof gehakte platte peterselie
- 150 gr witte kaas ( feta)
- 1 bouillon blokje
- zout en peper

Kook de doperwten beetgaar ( vers 8 min., diepvries 3 min., pot/blik alleen opwarmen)
in wat water met een bouillonblokje.
Giet ze af en stop ze in een bak samen met de knoflook, feta en peterselie.
Pureer met de staafmixer tot een romige massa en breng op smaak met zout en peper.

Garneer met wat peterselie als je het als dip serveert op een feestje.



Bieten hummus met wasabi

- 200 gr gekookte bietjes
- 240 gr kikkererwten ( uit blik en uitgelekt)
- 1 teen knoflook
- 4 eetlepels tahin ( pindakaas van sesamzaad)
- sap van 0,5 citroen
- 1 theelepel wasabi
- 1 theelepel gemberpasta
- zout

Stop alles in een kom en pureer tot een romige massa.
Breng op smaak met zout.



Probeer het eens!

xoxo Sem.

Reacties

Populaire posts