Sweet kikkererwten soep.

Af en toe kom ik een recept tegen waarvan de basis er goed uitziet, maar het op een gegeven moment de verkeerde kant op gaat. Teveel ingrediënten of te vreemde ingrediënten.

 Zo was ook met dit gerecht. Het originele recept stond bol van ingrediënten waar ik niet zo dol op ben. Ik heb de basis gehouden en er wat crème fraiche aan toegevoegd.
Et voilà een regelrechte hit!

1 blik kikkererwten
1 ui
3 flinke tenen knoflook
1 theelepel kerrie poeder
1 bouillonblokje of 1 theelepel bio bouillonpoeder
2 blaadjes laurier
600 ml water ( meer of minder naar eigen smaak)
1 eetlepel crème fraiche
zout en peper om op smaak te brengen
een staafmixer
wat olie om de ui en knoflook te fruiten

Snipper de ui en de teentjes knoflook. Verhit de olie in de pan en bak de ui en teentjes knoflook in. Roer daar de kerrie poeder en bouillon poeder/blokje door en een scheutje water. Dan mogen de kikkererwten ( ook het vocht uit de blik), de laurier blaadjes en de rest van het water er bij in.
20 minuten laten sudderen zodat de smaken goed intrekken en de erwten zachter worden.
Van het vuur halen en met de staafmixer pureren.
Met zout en peper op smaak brengen en de crème fraiche erdoorheen mixen.

Een heerlijk tussendoortje of voorgerecht.
Als maaltijdsoep zou ik apart nog wel een klein blikje erwten koken en de hele erwten door de gepureerde soep doen zodat je wat meer bite hebt.
Eventueel nog wat soepgroente en aardappelen meekoken.

Serveren met naan brood of Turks brood en je hebt een lekkere maaltijd.



Ik zeg Bonne apetit!

 xxx Sem.

Reacties

Populaire posts